14 grudnia 2023
Skuteczne warunki transformacji systemu produkcji żywności
W poprzednim artykule przedstawiłem pomysł na transformację systemu produkcji żywności i zestawiłem bardzo korzystne jej efekty dla zdrowia środowiska, człowieka i ratowania klimatu. Jeśli proponowane rozwiązanie jest tak obiecujące, to jakie warunki trzeba spełnić, żeby ta kluczowa dla naszego jutra operacja powiodła się?
A. Najpierw trzeba zmienić system organizacji i finansowania rolnictwa i wsi. Mimo, że aktualnie na wieś i do rolnictwa kierowana jest rocznie kwota 60 mld zł z naszych podatków i dopłat unijnych, a powierzchnia gruntów rolnych, łąk i pastwisk sięga 17 mln ha (blisko 0,5 ha/osobę), to jemy przede wszystkim żywność przemysłową i głęboko przetworzoną. Nic więc dziwnego, że nasze dzieci należą do najbardziej otyłych w UE oraz, że 60% Polaków ma nadwagę, w tym 25% jest otyłych (w świecie odpowiednio 25% i 8%). (Our World in Data 2022; FAO 2019; Karaczun 2021; Niedźwiecka 2021).
Przez ponad 3 lata zespół prof. W. Misiąga, Dyrektora IBAF WSIiZ, analizował stan rzeczy i przygotował konieczne zmiany. W pierwszej monografii naukowcy naszej uczelni pokazali, jak nieefektywnie wykorzystane są nasze pieniądze i jak niespójny i chaotyczny jest obecny system. W drugiej monografii, opublikowanej w kwietniu tego roku, autorzy przedstawili 54 rekomendacji niezbędnych zmian (Misiąg et al. 2021; Misiąg et al. 2023).
Takie uporządkowanie i racjonalizowanie systemu rolnictwa i wsi da postawę do skutecznego wprowadzenia w życie mojej propozycji.
B. Kolejnym koniecznym warunkiem jest wprowadzenie rzetelnego rachunku ekonomicznego produkcji żywności. Obecnie zupełnie pomija się koszty pośrednie w produkcji żywności metodą przemysłową, tj. emisji gazów cieplarnianych, dewastacji środowiska, utraty naszego zdrowia, czy też złych nawyków żywieniowych (GUS 2021). Nie wolno także zapominać o cierpieniu zwierząt.
Poniżej przedstawiam moją propozycję szacowania kosztów pośrednich w przypadku produkcji mięsa.
Jeśli chodzi o emisję gazów cieplarnianych, to UE wprowadziła obowiązek wykupu praw do emisji tych gazów dla producentów energii z paliw kopalnych, stopów metali, ceramiki, itp. Skoro rolnictwo i hodowla w całym ciągu technologicznym od pola do konsumenta odpowiada za 35% emisji gazów cieplarnianych, tj. 18 mld t CO2 ekw. /rok, to najwyższa pora, żeby i tu był obowiązek wykupu praw do emisji. UE ma zaawansowane prace nad tym.
Rocznie Polska emituje ok. 400 mln t CO2 ekw., zatem, 35% to 140 mln t CO2 ekw./rok. W rzeczywistości jest znacznie więcej, bowiem produkcja mięsa, jak i mleka w naszym kraju, jest 6 razy większa w stosunku do powierzchni pól uprawnych niż średnia światowa. Przyjmując wykup prawa do emisji 1 t CO2 ekw. w wysokości 85 euro, otrzymamy kwotę 12 mld euro, która powinna być przeznaczona na transformację, bądź na osłonę konsumentów, jeśli istotnie wzrosną koszty zakupu mięsa i przetworów. Obliczyłem też, jakie będą efekty wprowadzenia mojego rozwiązania w całej UE. Zatem, z wykupu praw do emisji UE może pozyskać aż 120 mld euro. Dodajmy, że udział Polski w emisji gazów cieplarnianych w UE wynosi nieco ponad 10% (mimo, że udział w PKB UE wynosi tylko 3,1%) (Program od Pola do Stołu; Fundacja Wspomagania Wsi; AgroFakt; MWiR).
C. M.in. przemysłowa produkcja żywności powoduje dewastację środowiska naturalnego w tym utratę bioróżnorodności. Według IPCC ÷ Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPPC- 2022) roczne koszty z tego tytułu obciążają gospodarkę globalną kwotą 2,7 bln USD. Przy czym, 70% tych strat powoduje produkcja i przetwórstwo żywności (Dasgupta 2019;IPCC 2022). Skoro 75% gruntów rolnych, eksploatowanych jest na rzecz produkcji mięsa, a rocznie produkujemy 320 mln ton, to na 1 tonę mięsa przypadają straty w wysokości:
2,7 bln x 0,7 x 0,75= 1,42 bln USD
1,42 bln : 320 mln t = 4,44 tys. USD/t
Zatem, jeśli produkcja mięsa z chowu przemysłowego, zgodnie z założeniami, spadnie z 5,3 mln t do 0,95 mln t , to ograniczymy straty środowiskowe o:
4,35 mln t x 4,44 tys. USD = 19,31 mld USD/rok (Dasgupta 2019; IPCC 2022)
Załóżmy, że 70% produkowanego mięsa pochodzi z chowu przemysłowego, zatem koszty pośrednie z tytułu degradacji środowiska naturalnego i utraty bioróżnorodności wyniosą:
5,3 mln x 0,7 x 4,44 tys. USD/t = 16,47 mld USD/rok albo 15 mld euro
(Sandström et al. 2018; GUS 2021; Atlas mięsa 2022)
Dodajmy, że tegoroczny raport ONZ sygnowany, m.in. przez WHO, FAO (2023) informuje, że gospodarka globalna traci już 3 bln USD z tytułu degradacji środowiska, czyli w ciągu roku wzrosły one o 300 mld USD! (Oficjalna strona Internetowa IPCC i FAO)
I jeszcze jedna uwaga. W niektórych państwach na Zachodzie przymierzają się do wprowadzenia stosownych podatków. Uważam, że skoro można określić wielkość kosztów pośrednich, to jest to lepsze rozwiązanie niż wytrych w postaci podatku.
D. Trzeba podkreślić dużą i konstruktywną aktywność UE. Rozpoczyna się realizacja programu strategicznego UE Zielony ład. Będzie on wspierał rozwój produkcji białka roślinnego kosztem zwierzęcego. Zakłada także ograniczenie do 2030 roku zużycie środków chemicznych o 50% (Program „Europejski Zielony Ład”), nawozów sztucznych o 20% a antybiotyków u zwierząt o 50% (Program „Europejski Zielony Ład”). Wspierany będzie rozwój gospodarstw ekologicznych. Do 2030 roku mają produkować eko żywność na 25% gruntach rolnych. Obecnie jest to 8,5%, a w Polsce tylko 3%.
Wskażmy zatem źródła finansowania transformacji:
– obecnie prawie 20% całego rocznego budżetu UE w kwocie 30 mld euro kieruje się w formie dopłat do gospodarstw zajmujących się chowem przemysłowym lub produkcją pasz. W Polsce ok. 800 tys. osób pobiera dopłaty bezpośrednie (7 mld zł/rok) mimo, że nie uprawia roli, a np. oddało ziemię w bezumowną dzierżawę. Natomiast co najmniej 10 mld zł/rok dopłat unijnych otrzymują rolnicy i hodowcy stosujący przemysłowy system produkcji żywności. Te pieniądze powinny wspierać produkcję rolną i chów zwierząt prowadzone w harmonii z przyrodą,
– na transformację można wykorzystać ok. 12 mld euro rocznie pozyskanych z praw do emisji gazów cieplarnianych. Wdrożenie mojej propozycji w UE pozwoli pozyskać 120 mld euro rocznie,
– z powyższego wynika, że w UE nawet do 150 mld euro rocznie (30 + 120) można przeznaczyć na transformację systemu produkcji żywności. Oczywiście, kwota 120 mld euro będzie stopniowo maleć w miarę redukcji produkcji mięsa, zgodnie z przedstawioną propozycją (Program od Pola do Stołu; Fundacja Wspomagania wsi; AgroFakt; MWiR).
Jeśli wprowadzi się do rachunku ekonomicznego koszty pośrednie z tytułu degradacji środowiska, to zgodnie z obliczeniami w punkcie C. pozyska się w Polsce kwotę 15 mld euro/rok, a w UE aż 124 mld euro/rok (44 mln t x 0,7 x 4,44 tys. USD = 137 mld USD) (GUS 2021).
- w ramach programu „Horyzont Europa” 10 mld euro przeznaczy się na badania związane z ekologicznymi metodami produkcji żywności. Powinny się więc znaleźć środki na badania nad biostymulatorami i biologicznymi substytutami chemicznych środków stosowanych w produkcji, przetwórstwie i przechowalnictwie żywności (Program „Horyzont Europa”).
- po stronie kosztów należy także uwzględnić pomoc przemysłowym producentom żywności w koniecznej transformacji. Rzetelny rachunek ekonomiczny i rosnąca świadomość społeczeństwa powinny ich do tego skutecznie zachęcić.
- w bieżącym 10-leciu UE dla realizacji celów wyznaczonych w europejskim Zielonym ładzie chce przeznaczyć na inwestycje co najmniej 1 bln euro. Trzeba jednak podkreślić, że w stosownych dokumentach akcentuje się przede wszystkim cele klimatyczne. Pozostaje mieć nadzieję, że inwestycje w zmianę systemu produkcji żywności będą dynamicznie rosły.Jak więc widzimy wystarczy środków finansowych na proponowana transformację i także na ewentualną osłonę konsumentów, jeśli istotnie wzrosną ceny mięsa ekologicznego. Są jednak podstawy, żeby twierdzić, iż przy chowie zwierząt w harmonii z przyrodą na dużą skalę cena takiego mięsa nie wzrośnie istotnie, a na pewno będzie niższa niż cena mięsa przemysłowego, jeśli uwzględni się koszty pośrednie.
Podkreślmy, że wskutek powyższych zmian z czasem poprawi się stan środowiska, jakość żywności, a więc i zdrowia ludzi. Spadną zatem koszty ochrony zdrowia, które dzisiaj są wyższe niż wydatki na żywność (GUS 2021; Narodowy Rachunek Zdrowia 2022; Hołdys et al. 2023).
Kolejnym warunkiem koniecznym jest prowadzenie na dużą skalę edukacji dotyczącej niezbędności zmian systemów produkcji żywności, zdrowego odżywiania, dietetyki i profilaktyki zdrowotnej. I to nie tylko przez szkoły, ale i przez media (Terlecka et al. 2014| Raport NIK 2021| Raporty UE dotyczące złej żywności).
Musimy zrozumieć, że nasza dobra przyszłość jest w harmonii z przyrodą, a nie w jej barbarzyńskiej eksploatacji. Obecny stan wiedzy, a raczej niewiedzy, będzie poważną barierą w skutecznym wprowadzeniu koniecznych zmian (Terlecka et al. 2014). Wydatki na profilaktykę zdrowotną są poniżej 1% wy-datków na ochronę zdrowia. To wręcz niedopuszczalne. Przecież także z ekonomicznego punktu widzenia lepiej zapobiegać niż leczyć.
Tylko wyedukowane, świadome stanu rzeczy społeczeństwo może skutecznie zachęcić polityków do zdeterminowanych działań.
Bibliografia:
- Our World in Data. Our World in Data. Pobrano z: https://ourworldindata.org.
- Misiąg J., Misiąg W., 2023, Jak skutecznie wspierać wieś i rolnictwo?– Zielony blog WSIiZ (wsiz.edu.pl)
- Główny Urząd Statystyczny / Metainformacje / Opis wskaźników ogłaszanych przez Prezesa GUS / Wielkości i wskaźniki ogłaszane przez Prezesa GUS / Narodowy Rachunek Zdrowia. Pobrano z: https://stat.gov.pl/metainformacje/opis-wskaznikow-gus/wielkosci-i-wskazniki oglaszane-gus/narodowy-rachunek-zdrowia/
- Strategia „Od pola do stołu”. Pobrano z: https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/from-farm-to fork/ (2022).
- Crippa, M. et al. Food systems are responsible for a third of global anthropogenic GHG emissions. Nat Food 2, 198–209 (2021)
- Dasgupta, P. The economics of biodiversity: the Dasgupta review: full report. (HM Treasury, 2021).
- Sandström, V. et al. The role of trade in the greenhouse gas footprints of EU diets. Global Food Security 19, 48–55 (2018).
- Environment, U. N. About UN Environment Programme. UNEP – UN Environment Programme. Pobrano z: http://www.unep.org/about-un-environment (2017).
- Terlecka, M. K. et al. Edukacja ekologiczna. Wybrane problemy. (2014)
Skontaktuj się z nami
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres:
dr hab. inż. Tadeusz Pomianek, prof. WSIiZ
Pomysłodawca, główny twórca, wieloletni Rektor Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, obecnie Prezydent WSIiZ. Skupia się na wypracowaniu rozwiązań ważnych dla bezpiecznego jutra współczesnego człowieka.